PERCORSI PER LE COMPETENZE TRASVERSALI E PER L’ORIENTAMENTO (PCTO), EX ALTERNANZA SCUOLA LAVORO

Meglio noto come ex Alternanza Scuola Lavoro, il progetto “Percorsi per le competenze trasversali per l’orientamento” è un progetto educativo che attraverso l’ esperienza pratica permette agli studenti delle scuole superiori di consolidare le conoscenze scolastiche e di entrare in contatto con quello che è un primo approccio al mondo del lavoro. Il PCTO è un percorso che favorisce una visione ampia dei vari aspetti legati al percorso di studi e di conseguenza a quello professionale, per iniziare a farsi una visione più ampia di quello che sarà il futuro. L’offerta formativa prevede un nuovo monte ore obbligatorio di 210 ore per gli istituti professionali, di 150 ore per gli istituti tecnici e di 90 ore per i licei, da effettuarsi a partire dal 3° anno, in Italia o all’ Estero, nel periodo scolastico o durante le vacanze.

L'agenzia Language Team supporta questo programma dando la possibilità alle nuove leve di avvicinarsi al mondo del lavoro e universitario attraverso diverse forme proposte come incontri con esperti, visite aziendali, lezioni di English for work, workshop, simulazioni di impresa e altro ancora.

Di seguito alcuni esempi dei nostri pacchetti PCTO:

- 20 ore settimanali di English for Work per un approccio più didattico al mondo del lavoro;

- 10 ore settimanali di General English + 10 ore settimanali di English for Work + visite pomeridiane ad una o più aziende locali;

-  15 ore settimanali di General English + 10 ore pomeridiane di seminari con esperti professionisti

Anche se il programma è fitto anche è qui sarà comunque possibile prevedere escursioni in luoghi di interessi limitrofi e/o visite ad attrazioni locali.
Qui di seguito un esempio di un nostro programma PCTO sul tema Teatro composto da  15 ore settimanali di General English + 10 ore pomeridiane di seminari con esperti professionisti.

Monday 2 hours in the afternoon

Tuesday

Wednesday

Drama warm-up games

(30 minutes):

- walking

- name & action (favourite activity)

zombie name game

- zip zap boing

- line arrangement

- Penguin chair game

 

Get to know hand exercise (30 mins):

in pairs, sts draw each other's hands then interview their partner & make notes of the answers:

thumb: first memory of drama

index finger: a drama activity you enjoyed

middle finger: what you want to be when you grow up ring finger: what you want to do in this class

pinky: your first day at school

 

Make class rules (30 minutes):

Write 4 rules that are important for you first alone, then in pairs, then groups of 4, 8, then whole class.

 

History of theatre / Shakespeare introduction (30 minutes)

Drama warm-up games (20 minutes)

- name & action (how you feel)

- splat

- go stop jump clap

 

Drama activities (30 minutes)

- anyone who (the sun shines on...)

- someone goes outside and is late

we decide reason

- image building in groups (plane, bridge, boat, toilet, elephant)

- daily routine miming game

 

 

 

Jigsaw reading 10 things you didn't know about The Mousetrap (20 minutes)

 

Alibi students are divided to detectives and suspects and role- play being questioned about a crime. (50 minutes)

Drama warm-up games (20 minutes)

- funky chicken (rubber chicken)

- name & adjective (1st letter)

- 'you' focus game

- wink murderer

 

Drama activities (40 minutes)

- Word at a time story

- Creating images for the beginning, middle and end of an imaginary journey (Michal's lesson).

 

 

 

The Mousetrap activities (1 hour)

- Discussion Agatha Christie and the play

- Read 'Three Blind Mice' and discuss its connection to the play

- Read a synopsis of the play

- Select a new title for the play

Material:

-own materials

- drama games for classrooms and workshops 3

Material:

- Article from The Telegraph

- New Cutting Edge Intermediate teacher's book pg. 118-119

drama games for classrooms and workshops

Material:

-'classroom activities' (online)

- drama games for classrooms and workshops

- own materials

 

Thursday

Friday

Drama warm-up games (20 minutes)

- name & what you had for breakfast

- bibidy bibidy bop

- what are you doing?

-Count to 10 as a group (focus)

 

Drama activities (40 minutes)

- Status work introduction and improvisation exercises.

 

- Use the new titles from yesterday to create images read out the title, one by one students go on stage and make an image (half of the group). The other half look and say what they can see. Maybe create another image and add music / dialogue.

 

 

 

 

 

 

The Mousetrap activities (1 hour)

- Discussion post-show questions

- Characters create your own heroes and villains

- Character work circles of relationships, hot-seating

(interviewing students in character).

Drama warm-up games (30 minutes)

- Students choose their favourite games from the week.

- Characters physical work walk around using different parts of the body to find the physicality of characters from the new play. Maybe add voice and some dialogue.

 

 

 

Drama activities (20 minutes)

- Improvisation two characters meet on a bench, at the cinema, on a bus.

 

Write a scene for the new play 30 minutes

- In groups, students choose a scene from their new play and write the dialogue use the characters that they have created.

 

 

 

Rehearse and perform the scene 30 minutes

- Students rehearse their scene and perform it to each other.

 

 

 

Feedback 10 minutes

- Students give each other feedback and also express their opinion on the course.

Material:

- drama games for classrooms and workshops

Material:

- drama games for classrooms and workshops

Approfondimenti
Informativa art. 13 Reg. UE 679/2016
Manifestando il mio consenso al trattamento dei dati, nell'ambito delle finalità e modalità citate nell'informativa, che ho attentamente letto qui, nei limiti in cui il mio consenso fosse richiesto ai fini del Reg. Ue 679/2016 e confermo i dati anagrafici riportati.